Kenniskringen

Binnen PCPOW zijn er inmiddels zes kenniskringen actief. Het doel van de kenniskringen is het uitwisselen van ervaringen met collega’s van andere scholen over een bepaald vakgebied. PCPOW hecht waarde aan het leren van elkaar. De zes kenniskringen zijn: Groep 1-2, Rekenen, Taal/lezen, Interne begeleiding, ICT en Meer- en hoogbegaafdheid. PCPOW stimuleert het leren van elkaar en het benutten van de aanwezige deskundigheid van leerkrachten. Een bijkomend voordeel is dat leerkrachten elkaar leren kennen en elkaar met vragen ook buiten de kenniskring weten te vinden.

Kenniskring groep 1-2
Deze kenniskring is in het schooljaar 2014-2015 gestart. De werkgroep bestaat uit 4 leerkrachten. Zij bereiden de bijeenkomsten voor.
Er is bewust gekozen om steeds op verschillende scholen bijeen te komen. Op deze wijze kan er ook in de groepen worden gekeken. Er hebben dit jaar 3 bijeenkomsten plaatsgevonden. De onderwerpen waren: Groepsplannen bij kleuters, Werken met het Digibord en Woordenschat. De eerste bijeenkomst was voorbereid door de medewerkers uit de werkgroep, de andere twee waren voorbereid door leerkrachten van PCPOW scholen die hun deskundigheid wilden delen.

Kenniskring rekenen
Deze kenniskring is in het schooljaar 2013-2014 gestart. Onderwerpen waren ondermeer de opgedane kennis vanuit de cursus “Met sprongen vooruit” en het bespreken van de verschillende rekenmethodes. Daarnaast zijn ook nieuwe rekenmethodieken aangeboden. De drie leerkrachten die deze kenniskring leidden hadden vaak ook een inhoudelijke inbreng. Er hebben in het schooljaar 2014-2015 vier bijeenkomsten plaatsgevonden.

Kenniskring taal/lezen
De kenniskring taal/lezen komt twee keer per jaar samen. Aan het einde van elke bijeenkomst wordt afgesproken waar de volgende bijeenkomst plaatsvindt. De gastschool verzorgde de agenda. Op de laatste bijeenkomst is gesproken over Woordenschat en op welke manier ouders daarbij betrokken kunnen worden. Ook is het spellinggedeelte van Taal Actief bekeken. Tijdens de laatste bijeenkomst is er een werkgroep samengesteld die de bijeenkomsten gaat voorbereiden. De werkgroep bestaat uit drie leerkrachten.

Kenniskring IB
Deze kenniskring is nu al zeven jaar actief. De onderwerpen worden met name vanuit de IB’ers aangedragen. Daarnaast zijn er momenten dat scholing wordt gegeven door een van de deelnemers of door een externe deskundige. In het schooljaar 2014-2015 zijn er vier bijeenkomsten geweest. De organisatie is in handen van Toon van Velzen. Het resultaat van deze kenniskring is dat IB’ers makkelijker en vaker gebruik maken van elkaars deskundigheid. Twee IB’ers hebben het afgelopen jaar in overleg met OnderwijsAdvies een vereenvoudigde versie van een Ontwikkelingsprofiel ontwikkeld. Vervolgens hebben zij dit profiel gepresenteerd tijdens de kenniskring. Op verschillende scholen wordt dit Ontwikkelingsprofiel nu gebruikt.

Kenniskring meer- en hoogbegaafdheid
De kenniskring meer- en hoogbegaafdheid stond tot voor kort onder leiding van leerkrachten vanuit de KJS. Komend schooljaar gaat deze kenniskring met een vaste voorbereidingsgroep werken. Er waren afgelopen jaar twee bijeenkomsten.
Er zijn verschillende scholen die werken met een meer- en hoogbegaafdenklas. Er zijn echter ook scholen die dit niet of nog niet inzetten en kiezen voor differentiatie in aanbod in de eigen groep. Het percentage meer- en hoogbegaafde leerlingen is verschillend per school. Dit vraagt dan ook om een passende organisatie. In deze kenniskring wordt hierover van gedachten gewisseld en worden ook de diverse aanpakken gedeeld. Vanuit het strategisch beleidsplan ligt de opdracht passend aandacht te schenken aan meer- en hoogbegaafdheid.

Kenniskring ICT
De kenniskring ICT staat onder leiding van Gerrit Aalbregt, bovenschools ICT’er PCPOW. Ontwikkelingen op ICT gebied worden uitgewisseld en besproken. Er waren dit jaar vier bijeenkomsten. Er is afgelopen jaar veel gesproken en gebrainstormd over inzet van ICT in de komende jaren. Welke vernieuwingen komen eraan? Welke mogelijkheden en “gevaren” leveren die op? Hoe kunnen we ICT op een zo flexibel mogelijke wijze inzetten? Hoe gaan we meer anytime anywhere werken (inzet van de cloud)?
Sommige antwoorden konden we al een beetje terugzien in de vernieuwingen, die enkele scholen hebben laten zien, namelijk een draadloos netwerk met voor de leerlingen mini laptopjes.
Andere plannen worden verder uitgewerkt in het kader van de vraag: wat verwachten we van een nieuwe netwerkbeheerder m.i.v. juli 2016?

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.